Dec
14
7:00 PM19:00

Jonas Fjeld

jonas fjeld.jpg

Jonas Fjeld, egentlig Terje Lillegård Jensen (født 24. september 1952 i Bodø) er en norsk sanger, låtskriver og gitarist. Fjeld, som har tatt sitt artistnavn etter Øvre Richter Frichs romanfigur, begynte sin musikkarriere i Jonas Fjeld Rock n' Rolf Band (hvor også Herodes Falsk var medlem). JFRRB spilte rock, blant annet inspirert av artister som Frank Zappa og Captain Beefheart, og gjorde seg ellers bemerket med sitt teatralske sceneshow.

JFRRB ble etter hvert et kjent navn i musikk-Norge, men de store salgstallene uteble, og bandet følte at de ikke ble satset på av plateselskapet. Derfor ga de i 1976 ut tøyseplata «Endelig (Uff, ikke nå igjen)» i håp om å bli sparket fra kontrakten, men som i stedet ga bandet et uventet gjennombrudd. «Endelig» ble bandets desidert mestselgende utgivelse, nådde 15.-plass på VG-lista, og ga JFRRB et stempel som humorband.

Fjeld og resten av bandet ønsket imidlertid å bli tatt på alvor som musikere, og distanserte seg fra «Endelig» og stempelet som tøyseband. I 1977 ble gruppa omdøpt til Jonas Fjeld Band, samtidig som Falsk forlot gruppa og dannet Prima Vera. Jensen vurderte på dette tidspunktet å gå tilbake til å bruke sitt virkelige navn, men valgte å ikke gjøre dette ettersom «Jonas Fjeld» hadde blitt et etablert navn i norsk musikk. Jonas Fjeld Band kjennetegnes ved bluespreget countryrock.

Jonas Fjeld Band fikk to Spellemannpriser innen klassen rock: Spellemannprisen 1985 for albumet Neck n' Neck og Spellemannprisen 1986 for Time and Motion. Bandet ble på 1980-tallet i tillegg ofte brukt som backingband for artister som bl. a. Randi Hansen og Jahn Teigen.

Et annet av Fjelds musikkprosjekter er Danko Fjeld Andersen, som var et samarbeid mellom Fjeld og de amerikanske musikerne Eric Andersen og Rick Danko – sistnevnte kjent fra The Band. For deres album Rick Danko/Jonas Fjeld/Eric Andersen fikk de Spellemannprisen 1991 i klassen roots & country. Et tredje prosjekt er To Rustne Herrer, som består av Fjeld og Ole Paus.

Som soloartist har Jonas Fjeld gitt ut en rekke album og vunnet Spellemannprisen 1994 i klassen mannlig artist for albumet Nerven i min sang og Gammleng-prisen i klassen pop i 1986.

I 2005 startet han samarbeidet med bluegrassorkesteret Chatham County Line fra USA. Sammen har de gitt ut tre album, Amerikabesøk (2007), Brother of Song (2009) og Western Harmonies (2013), og gjennomført flere turneer i Norge og USA. For albumet Brother of Song ble de nominert til Spellemannprisen 2009 i klassen country. 

View Event →
Dec
16
6:00 AM06:00

Myrulls jul - "Ei strime Lys"

«...En av de fineste juleplatene jeg noensinne har hørt...» Musikkmagasinet Hissig

Myrull er på turné med sin juleproduksjon «Ei strime lys» for 3. gang. Nå er det tradisjon. Tradisjon er nettop det som et det musikalske bakteppet for Myrulls intime, nære og veldig vakre julekonsert. I valg av låter, har de gravd dypt i den europeiske skattekista av folketoner og salmer og gitt dem nytt liv gjennom Cecilie Larsens lyrikk og musikernes enkle, nære og lekre arrangementer. Du vil både gjenoppdage gamle toner som gjentolkes med stor innlevelse og musikalsk dyktighet, og kjente og kjære julesanger fremført på myrullsk vis. De nye tekstene på dialekt, formidler hva Myrull selv ønsker seg av juletida - noe de deler raust og humoristisk fra scenen.

"Det er ikke lett å lage en juleplate uten at den føles kommersiell på en eller måte, men jeg tror kanske Myrull har klart det denne gangen». 
Norvald Næss, Musikkmagasinet Visor

Besetning:
Vokal og klokkespill: Rebecca Reimers
Gitarer og vokal: Vidar Arntsen
Perkusjon og vokal: Kjell Martin Sirnes

View Event →
Jan
12
8:30 PM20:30

"Vi Oppsummerer med LA GRANDE FINALE" Grønnes Bad og Jazzforening i Flekkefjord Jazzklubb

grønnes 19 2.jpg

Karene i Grønnes begynner å trekke på årene, 
men de holder ut.
I 33 år har de holdt på , samme gjengen, og spiller
bedre enn noensinne.
Det er ikke så ofte de holder konserter lenger, men i 
alle år har de hatt konsert i Romjulen, så også i år.

Lørdag den 12 januar debuterer de i Spiras storsal, bedre 
forberedt enn på lenge. 
Repetoaret er variert, fra gammelpop, via revy til jazz,
alt med nyskrevne arrangementer.

Til å hjelpe seg gjennom kvelden, har de fått med seg
Rebecca Reimers-Hanssen, best kjent som vokalisten i Myrull, men som opp gjennom årene har samarbeidet med Grønnes flere ganger.

Grønnes gleder seg til å kunne spille i Spira, etter å ha
holdt det gående som byens orkester i et tredjedels hundreår.

View Event →
Jan
30
7:00 PM19:00

Trio Morild i Klassisk Flekkefjord

TROIMORILD.jpg

TRIO MORILD

Trio Morild er en nystartet stryketrio fra Kristiansand. Armando Toledo Aribu på fiolin, Kjell Åge Stoveland på bratsj og Leonardo Sesenna på cello. De er alle ansatt i Kristiansand Symfoniorkester som gruppeledere.
Armando er født i Havana på Cuba men flyttet som barn til Spania. Han har sin utdannelse fra Santiago de Compostela og Wien. Han kom til KSO i 2015. Kjell Åge kommer fra Mandal. Han har studert bratsj i Kristiansand og Oslo. Kjell Åge fikk jobb i KSO i 2002. Leonardo er født og oppvokst i Italia. Han har studert i bl.a. Firenze og Modena og har tidligere jobbet i orkestre i England og Finland. Leonardo kom til KSO i 2015.

View Event →
Feb
2
8:30 PM20:30

JØKLEBA i Flekkefjord Jazzklubb

jøkleba.jpg

“Jøkleba!” : Per Jørgensen, Jon Balke and Audun Kleive.

The group formed in 1990, and quickly established itself as one of the most  exciting and unpredictable groups on the Scandinavian scene. Jøkleba uses composed material integrated in improvisational methods in a manner that creates a music that is totally unrestricted, and can move anywhere from melodic to textural, rythmic to  arythmic, abstract to concrete, yellow to red, cold to warm. Jøkleba took a  “time out” in 2005 and  reemerged spring 2011 at Vossajazz timed with the release of double CD Jøkleba/Nu Jøk ?

PER JØRGENSEN – Trumpet, Vocal, PercUssion, Flutes etc.- born 9 sept 1952

A highly valued musician,wherever he participates. A musical magician,whose use of his different talents enchants his audience whenever he performs. Has performed much with Scandinavian musicians like Pierre Dorge, Marilyn Mazur, Anders Jormin as well as with Michael Mantler and Jack Bruce

AUDUN KLEIVE – Percussion, – born 20 october 1961

Quickly established himself as one of Scandinavias top drummers,and has placed his clear mark on the sound of groups like Terje Rypdals Chasers, Oslo 13, Marilyn Mazurs Future Song, Charles Lloyd group etc.From 1999 leads his own group “Bitt”and “GeneratorX”

JON BALKE – Piano, Keyboards, Percussion, – born 7 june 1955

Composer, pianist and bandleader in a long series of central Norwegian and Scandinavian groups throughout the 70’s and 80’s.

Has released “Nonsentration” ,”Further” and “Kyanos” on ECM records, and is also the leader of MAGNETIC NORTH ORCHESTRA, now an 8 piece ensemble that has performed on numerous European festivals since 1993, as well as in USA and Japan.Also founder of the percussion ensemble Batagraf, which has released “Statements” and “Say and play” on ECM. In 2007 he founded “Siwan” a cross-cultural ensemble with musicians from the Arab world and baroque players from Europe

Jøkleba has released three CD’s on Norwegian labels:

“On and On” 1991 Odin Records NJ-4034-2

“Jokleba!”  1993 Norsk Plateproduksjon IDCD 32

“Jokleba! Live!” 1995 on Curling Legs prod.,C.L.P.CD 22,

plus the 2 cd set “JØKLEBA!/NU JØK?” on Universal records released may 2011.

 

Jøkleba at www.jokleba.no

View Event →
Feb
7
7:00 PM19:00

ØYSTEIN SUNDE "Solo"

sundesolo.jpg

Øystein Sundes solokarriere begynte på Dolphins viseklubb i Oslo i 1966. "Det var en

klubb full av entusiastiske nybegynnere i slutten av ten-årene. Du fikk sitte på en

barkrakk og synge tre sanger, og så var det nestemann opp", sier Sunde om denne tiden.

Etter fire år på krakken, kom den første plata, og det tok for alvor fyr i karrieren.

Idag kan Sunde se tilbake på en 50 år lang historie full av plateutgivelser,

showsuksesser, TV-produksjoner og samarbeid med de beste i norsk showbizz - Ingrid

Bjørnov, Gitarkameratene, Halvdan Sivertsen, Finn Kalvik, Eldar Vågan, Dizzie Tunes &

Grethe Kausland, Hege Schøyen og Vazelina Bilopphøggers - for å nevne noen.

Denne gangen er det litt "Rykk tilbake til START" med sanger og historier fra et langt liv

på scenen og i studio. Men selvfølgelig også nytt materiele: Noe ferdig, noe halvferdig og

noe har bare en liten setning å begynne med.

Med seg har han selvfølgelig sitt helt spesielle ti-fingers gitar-"komp" og seks-sju gitarer

å snakke med og fortelle om.

Velkommen til annerledes konsert med Øystein Sunde!

View Event →
Feb
10
6:00 PM18:00

Rwandakonserten 2019

rwanda19.jpg

«Vi gjør noe med det!»

 

Tidligere har vi i ROTARY spurt oss selv. «Kan eg gjør någe med det?»

Spørsmålet er hentet fra en sang av Sigvart Dagsland, som var årets

headliner på konserten i 2017, for øvrig den siste konserten vi avholdt i Flekkefjord kirke.

 

Når RWANDAKONSERTEN i år arrangeres for 17. gang,

tillater vi oss å si at vi faktisk gjør noe for barn i Rwanda!

Og dette tenker vi å fortsette med, takket være gode bidrag fra våre

artister, trofaste sponsorer, publikum, Rotary-medlemmer og andre støttespillere!

 

Årets konsert i SPIRA vil ha tema: «Tilbake til 70 – tallet»

Også i år vil Joe Rusi være musikalsk ansvarlig. Han vil invitere med seg et

knippe musikalske venner, som vil gjøre sitt beste for å servere en musikalsk

opplevelse i SPIRA!

I tillegg er det klart at vårt trofaste mannskor, Flekkefjord Sangforening,

også vil delta i år. Det samme vil «Barna fra Sunde skole», sammen med

den alltid positive, Jorun Rødland.

 

Flere navn vil komme til etter hvert!

 

Billetter:

Voksne kr. 300,-      Barn kr. 100,-

 

View Event →
Feb
16
7:00 PM19:00

Marit Voldsæter "Null i Biologi"

Nå er landets mestselgende kvinnelige komiker endelig tilbake!

Med to seksere og en femmer på terningen etter premieren i Bergen er Marit Voldsæter ikke lenger en kvinne på randen. Marit strøk i biologi på skolen og nå har hun giftet seg med en professor i faget – slikt blir det humor av. 
Hvorfor blir vi høyere? Er vi egentlig alle afrikanere? Forestillingen er lagt opp som en skoledag med din nye lærervikar; Marit Voldsæter. I alle fag! Forestillingen er i bunn og grunn en morsom hyllest til alle våre lærere. 

Erik Ulfsby er tilbake som regissør, denne gangen sammen med Karina Aase, og med seg som før, Elina Krantz i Stand Up Norge AS er produsent.

Etter kritiker- og publikumssuksessene «Drit i å danse!», «Med ræven i fatle» og «Rett fra skrumpleveren» er det nå «Null i biologi» som gjelder – finn pulten din og velkommen til årets morsomste skoledag!
Genistrek av et showkonsept!
- AFTENPOSTEN
Hysterisk morsom!
- BERGENSAVISEN
Marit består med glans!
- BERGENSMAGASINET

Ustyrtelig morsom!
- BERGENS TIDENDE

Les sekser-anmeldelsen til Bergensmagasinet her.

View Event →
Mar
13
7:00 PM19:00

RT: Fuglane

fuglane2.JPG

Den som har møtt Mattis glemmer ham ikke. Nå skal en ny generasjon få møte ham.

Fortellingen om Mattis har betatt stadig nye generasjoner like siden Vesaas’ roman først kom. Han er så lett å bli glad i – Tusten, som han kalles i bygda. Vi drar kjensel på ham, både hos andre og i oss selv. Og likevel er det nettopp det at han er så annerledes, så helt seg selv, som gjør at han berører oss så sterkt – uansett hvor vi selv befinner oss i livet.

Mattis og storesøsteren Hege bor alene og i svært enkle kår. Hun strikker for å skaffe til livets opphold, men når Mattis tar seg en jobb, går arbeidet gjerne i stå for ham. Han lever mest i sin egen verden. En dag oppdager han rugda som trekker over hustaket. Han kommer til å tenke på seg selv som en slik underlig fugl, og tolker dette som et tegn på at noe skal skje. Ikke lenge etter slår lynet ned i et av de høye trærne utenfor huset. Dét ser han òg som et varsel – de tretoppene har han kalt for Mattis-og-Hege. Og når tømmerhoggeren Jørgen dukker opp, og får husrom hos dem, og Hege og Jørgen etterhvert blir kjærester, føler Mattis at hele hans liv er blitt forandret. Hva skal han gjøre? Mattis kan ikke tåle et liv uten Hege.

Fuglane er dramatisert og filmatisert en rekke ganger, både i Norge og utlandet. Denne gangen presenterer vi Vesaas’ mesterverk i en helt ny versjon. Den er laget av Lasse Kolsrud, som også har regien. Han har de seneste årene hatt ansvaret for et helt knippe suksesser på Riksteatret, fra Bikubesong og Førstereis til Kan nokon gripe inn. Han vil gi historien sin unike blanding av robust fortellerglede og sorgmuntert alvor.

Riksteatret skal fortelle historier som forener et publikum over hele landet – historier som gir oss tilhørighet til kulturen vi lever i, som gjør vår felles livsopplevelse gjenkjennelig og levende og nærværende. Og viktig.

I norsk etterkrigslitteratur er Tarjei Vesaas’ roman Fuglane et slikt felleseie.

Premiere i Oslo, Nydalen 17. januar 2019. 
Turnepremiere i Seljord 21. januar 2019.

På scenen
Tom Styve, Ingvild Holthe Bygdnes, Tore B Granås, Mads H. Jørgensen, Lars Helge Throndsen, Ida Ursin-Holm og Ane Ulimoen Øverli

Team
Regissør: Lasse Kolsrud, Scenograf: Milja Salovaara, Lysdesigner: Martin Myrvold, Komponist: Kjetil Schjander Luhr, Koreograf: Belinda Braza, Dramaturg: Tine Thomassen og Produsent: Emnet Kebreab

Forestillingslengde: 2 timer 20 minutter (inkludert pause).

View Event →
Mar
22
9:00 PM21:00

Eggum & Sivertsen // Vi To (er ikke Romeo og Julius)

eggum sivertsen.jpg

Ryktet forteller at Eggum og Sivertsen har lagt nye planer, og tatt noen nye (gitar)grep.

Forrige gang de reiste på turné var det med stor suksess og fullsatte saler over hele landet, og nå har altså de to gitarkameratene funnet sammen igjen, og er klare med både nye og gamle sanger. 

Med kjente og ukjente gullfunn i hverandres skattekister, med varme og store doser humor byr de to på sine helt spesielle skråblikk på verden og på hverandre - med et årelangt vennskap i bunnen.

Igjen skal disse to folkekjære, men veldig ulike artistene vise oss hvorfor sangene deres passer så godt sammen, og hvorfor både sangene og sangerne er elsket av en hel nasjon. De skal vise oss hvordan man, med bare to stemmer og to gitarer, kan fylle et konsertlokale med intens tilstedeværelse, trøkk, rungende latter og myke, magiske øyeblikk. 

Duo-formatet er nakent og krevende, men Jan Eggum og Halvdan Sivertsen oppnår på denne måten nærhet både til sangene og til publikum. Eggum & Sivertsen stortrives i hverandres selskap, og nå skal det norske folk igjen få sjansen til å trives sammen med dem. Sånne er gode å ha. Hver gang vi møtes er det på´an igjen.

View Event →
Mar
23
6:00 PM18:00

Klassisk Flekkfjord presentere: Volt ensemble

volt m tekst.jpg

Volt Ensemble ble etablert i februar 2015 i forbindelse med Bergens Kammermusikk forenings 80-års jubileumskonsert. Medlemmene er skandinaviske musikere med mastergrader og diplomer fra anerkjente universiteter internasjonalt (Julliard School & Manhattan School New York, Royal College of Music London), med voksende karrierer individuelt.

 

 

I 2017 hadde Volt Ensemble en omfattende musikkturné med navn MiM5 støttet av kulturrådet og andre, og har blant annet holdt flere konserter under Grieg in Bergen Series.

 

 

Smakebiter: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=bBIy7uRQzMk&feature=youtu.be

View Event →
Apr
5
7:00 PM19:00

RT: Havboka

havboka2.jpg

Når mennesket gråter, er tårene salte. Kommer også vi fra havet?

I en liten båt langt ute på Vestfjorden sitter forfatteren og hans venn. Under dem, langt nede i havdypet, har håkjerringa sitt rike. Det er denne haifisken de to har bestemt seg for å fange - et uhyre som kan være mer enn fem hundre år gammelt, og som i mangt er mennesket overlegent. Hva slags møte blir dette?

Det er utgangspunktet for boksuksessen Havboka. 

Fra sin havn på den lille øya Skrova i Lofoten utforsker Morten Strøksnes vårt forhold til havet. Og han har et uendelig rikt stoff å øse av, fra sagn, myter og gamle krøniker, til reiseskildringer, vitenskapelige skrifter og diktning fra mange kulturer. Resultatet er en blanding av kunnskapsbok og fiskeskrøner, som har mottatt en rekke priser og fått fantastiske kritikker verden over. Den er også lest av nærmere 100 000 nordmenn, og er oversatt til 30 språk.

For oss som bor her i dette vidunderlige kyst-landet har havet en helt egen betydning, og for Strøksnes blir det en ustoppelig kilde til undring, innsikt og fantastiske eventyr, mens han spør seg: Når mer enn to tredjedeler av jordens overflate er dekket av saltvann - hvorfor kaller vi ikke like godt kloden vår for Havet?

Når Riksteatret og Nationaltheatret nå går sammen om å gjøre Havboka til teater, er det Ole Anders Tandberg som står ansvarlig for dramatisering og regi. På Nationaltheatret har han en rekke navngjetne dramatiseringer bak seg, og på Riksteatret gjorde han nylig stor suksess med teaterversjonen av Karl Ove Knausgårds Min kamp.
 
Og på scenen i vår teaterversjon står Nationaltheatrets skuespiller Jan Sælid – der han skal gi skikkelse til både menneske og håkjerring!
 
--

Sagt om Havboka:

"Om vår kjærlighet og frykt for havet"
The Guardian

"En bok som har alt"
DN

"En enestående bok, som med et vått blikk undersøker menneskets forhold til havet …"
Esquire (USA)
 
"Rett og slett en fest"
Aftenposten
 
"En moderne Moby Dick, bare bedre (…)"
Politiken (6)
 
"Strålende blanding av kunnskapsbok og fiskeskrøne"
Dagbladet

"Eit meisterverk"
BT (6)
 
"Moby Dick møter Knausgårds Min kamp»
THE VICE READER (USA)

"Anbefales alle som våger å innrømme at de faktisk vet ganske lite (…) Kunnskap om havet vil gi bedre perspektiv og forståelse for alt som skjer på land"
Haugesund Avis

"Det hele sydd sammen på et vis som bare en fullbefaren forfatter kan klare."
VG (6)

"Havboka" er litterær som Knausgård, undrende og lærerik som de beste populærvitenskapelige bøker og spennende som en god guttebok.
Aftenposten

--

Havboka har tidligere blitt dramatisert og satt opp som teaterkonsert på Hålogaland Teater i Anders T. Andersen sin regi.

På scenen
Jan Sælid

Team
Regissør, Scenograf: Ole Anders Tandberg, Lyddesigner, Komponist: Joel Sahlin, Kostymedesigner: Maria Geber, Lysdesigner: Elisabeth Kjeldahl Nilsson og Produsent: Wenche Viktorsdatter Paulsen

Forestillingslengde: 1 time 30 minutter (ingen pause).

Premiere: Oslo / Nydalen 29. januar 2019

Turnépremiere: Svolvær 6. februar 2019

Produsert av Riksteatret i et samarbeide med Nationaltheatret.

View Event →
Apr
6
8:30 PM20:30

Inger Marie Gundersen m Band i Flekkefjord Jazzklubb

imgundersen.jpg

Download CV

 

Inger Marie Gundersen was born in the small town Arendal, at the south coast of Norway, February 13, in 1957.

 

She grew up as an only child with her parents in a peaceful environment, close to nature.

 

In her childhood there was time for both outdoor and indoor activities. Parents, Grandparents, aunts, uncles,cousins and friends played an important role during these young years.

 

She got a fascination and joy for music from early childhood. Her father played guitar and he filled the home with singing and music almost everyday, and this problably has influenced his daughter a lot. When she was an adult, Inger Marie studied at University of Agder, and got a bachelor degree in Health and Social work. However she always knew that she really was a singer, and that it was music she was going to keep up with.

 

Inger marie is also a mother to a daughter and a son.

 

Experience and dedication

Inger Marie waited for many years before she ventured upon a solo career. She has ample experience tough, from many years activities in the music field. For nearly 40 years she has been active as vocalist in several bands. Ranging from a youthful rock band to a six year period as lead singer of a jazz big band. She has also fronted her own jazz quintet ”My Favorite Strings”, as well as collaborating with several excellent jazz musicians. The Swedish guitarist Ulf Wakenius and pianist Lars Jansson, Norwegian trumpeter Mathias Eick, Swedish guitarist Georg Wadenius, Norwegian trumpeter Per Willy Aaserud, Danish jazz double bassist Jesper Bodilsen and Danish drummer Morten Lund, among others.

 

Recording debut

Having gathered a lot of experience and ”paid her dues”, Inger Marie finally decided to enter the studio to record her debut solo album ”Make This Moment” in 2004.

 

The time was right. Years of singing had matured her voice into an instrument of impressive sensitivity and perfection. Producer Lars Martin Myhre, himself a brilliant musician and a major artist in Norway, says that he never had got a bigger surprise than the one he got when Inger Marie started singing in the studio. She was displaying a voice so controlled, so beautiful and so personal at her first recording date, that the seasoned producer was stunned in admiration of the awareness, the warm and direct communication in her voice.

 

 

Make This Moment

”Make This Moment” was released in Norway, October 2004, by a small local record company, Kultur & Spetakkel (Culture & Riot). The album received great international reviews and instant recognition by jazz affectionados.

 

After some months Inger Marie's voice started touching hearts and impressing music lovers in places far from Norway.

 

Japanese record buyers discovered her album, which started selling hundreds, then thousands, in Japanese record stores. Record companies in Korea, The Philippines, Hong Kong and soon also Japan, licensed the album and launched local releases.

 

The album has been distributed in 25 countries in Asia and Europe. Her music has touched the hearts and souls of thousands of listeners.

 

Shows and more

Since the autumn of 2005, Inger Marie and her band/ musicians, have been performing concerts, playing at festivals and participated in television- and radio shows in various locations. Numerous concerts and TV performances in Korea and Japan. Performances in Hong Kong, France, Germany, Czech Republic, Austria, Poland and Denmark have been highlights, as well as several successful performances at music festivals, clubs and various private arrangements in Norway.

 

By Myself

On her second album, ”By Myself”, Inger Marie was signed by the Danish record company Sundance Music & Stunt Records www.sundance.dk . Producer Søren Sigumfeldt.

 

She recorded the album in Nilento Studio in Gothenburg, Sweden, with her handpicked Norwegian musicians. In addition she invited the Swedish guitar virtuoso Ulf Wakenius to play with her.

 

Other guest performers included the Norwegian trumpeter Gunnar Halle and Danish Niclas Knudsen on electric guitar. The album has been released in most European countries, in Hong Kong, South Korea and Japan, among others.

 

The attached musicvideo, ”I Don't Want To Talk About It”, was recorded in Copenhagen. Produced and recorded by the Danish photographer Stephen Freiheit. The song was also promoted in Norwegian television and radio. The album was ranked in top 3 on the HMV`s Jazz best seller list in Japan for several weeks.

 

 

My Heart Would Have A Reason

In 2009 she released her third album, "My Heart Would Have A Reason". With this recording she continued to interpret well known songs in her own way.

 

Swedish guitarist Georg “Jojje” Wadenius was the producer and co-arranger. The album was recorded at ”Musikkloftet” in Asker, and ”Stable Studio” in Oslo, Norway.

 

A music video was recorded by Stephen Freiheit to the track ”Somethings Never Change”. Label, Sundance Music & Stunt records.

 

 

For You

In May 2011, in Lars Nilsson’s Nilento Studio outside Gothenburg, Sweden, Inger Marie and her five Scandinavian musicians met with Rasmus Solem, her musician for several years, and now also her producer, and created “For You”.

 

Ulf Wakenius and Inger Marie joined forces once again, together with a Scandinavian dream team. Featuring Swedish Lars Jansson on piano, the two Danes Jesper Bodilsen on bass and drummer Morten Lund, not to forget the wonderful trumpeting of Norwegian Per Willy Aaserud on several tracks.

This album includes a beautiful version of the perhaps most successful song ever from a Norwegian pop group, AHA’s “Take On Me”.

 

 

Touring

Inger Marie has played several tours in Asian countries from 2006 to 2017. Primarily in South Korea and Japan.

 

She has toured totally 17 times in South Korea, where she’s got a numerous dedicated fans and a big market for her music.

 

South Korea has become like a second home country for her. The people, the surroundings and the culture have touched her deeply, and still continues to do so after all these years.

 

Her South Korean manager the last 10 years, has been Managing Director Mr. Hitch Kim from Seoul.

 

In 2013 she also started to work with some excellent Korean jazz musicians. Sungsu Kim, Sungbae Kim, Youn Woo Park and Dongjin Shin. In recent years she has collaborated and toured South Korea with these musicians, and the Norwegian trumpeter Per Willy Aaserud.

 

In February 2015 Inger Marie invited her South Korean bassist Sungsu Kim to Norway, for their first job in her home country. It was a success, and has evolved into both a musical relationship and a personal friendship.

 

In the autumn of 2015, Inger Marie came back to Korea for her first performance with the reputable Gyeonggi Philharmonic Orchestra. Her Korean band also attended at the great peace concert in Imjingak.

 

The Korean professor of contemporary music, Mr. Woohyuk Choi, arranged her songs for the Orchestra.

 

New album

Inger Marie has since 2015 been preparing for her new album.

The album is expected to be released in spring 2018. We can promise this will be a new highlight in Inger Marie’s musical career. Greet You with some patience, and look forward to the result!

View Event →
Apr
24
7:00 PM19:00

Jack Vreeswijk & CajsaStina Åkerström "DU OCH JAG FARSAN"

duochjag.jpg

Nå kommer endelig Åkerström og Vreeswijk med

”Du och jag farsan” til Spira

Du och jag Farsan – En konsertforestilling med udødelige Svenske klassikere fra

to av Scandinavias mest kjente visesangere, Fred Åkerström og Cornelis

Vreeswijk.

”Du och jag farsan”, har gått sin seiersgang i Sverige de to siste årene, med

utsolgte hus, hyllet av både media og publikum. Konserten fylte også Chat Noir

i Oslo tidligere i år.

Jack Vreeswijk og CajsaStina Åkerström forlenger nå hyllest turné til deres

fedre og byr på et tilbakeblikk og tolkninger av to giganter og legender fra

Svensk musikkhistorie.

Publikum kan vente seg en varm og stemningsfull kveld der flere av de mest

kjente og kjære låtene blir fremført sammen med anekdoter og historier fra

deres innholdsrike liv. Selvfølgelig kommer det også eget materiale og andre

favoritter fra da og nå. Sitt ned og len deg tilbake, nyt en magisk kveld der

Svensk visehistorie tolkes når den er som aller best.

Les mer på: www.jack-cajsastina.se

View Event →
May
2
7:00 PM19:00

Malcolm Holcombe

malcolm.jpg

Malcolm Holcombe-Come Hell or High Water by Steve Wildsmith

 

On the North Carolina side of the Southern Appalachians, the land still retains its secrets.
It’s a place of paradoxes, where poverty is handed down from one hardscrabble generation to the next in towns passed over by the New South progress that gives a city like Asheville its bourgeois charm. It’s a resilient pocket of wilderness where a small band of Cherokee once disappeared into the misty hollers to wait out the white man’s ire, back in the deep woods where old growth timber blocks out the sunlight and compass needles sometimes spin crazily and the trappings of civilization give way to things beyond human understanding.

On the cusp of releasing his 13th studio album — “Come Hell or High Water,” out XXX on Singular Recordings — singer-songwriter Malcolm Holcombe is a both a part of and apart from those Blue Ridge hills, a Southern folk golem brought to life by the deeper mysteries that give these hills so much of their folklore.
His songs belong in the same Western North Carolina echelon of mysteries like the Brown Mountain Lights or the ghostly apparitions along Helen’s Bridge or the phantom choir of Roan Mountain — things that surpass conventional explanation but summon forth a combination of awe and primal longing, an ache to understand the great questions of the human condition. 
Malcolm may not have the answers to those questions, but his songs are drawn from the same waters that begin as a trickle in the deep woods: wild, untamed, filled with the whispers and roars of all the mysteries and wonders those hills contain. And like the region’s otherworldly manifestations, they come from a place that transcends easy understanding, even by their creator.
“I don’t know, man; people ask me that stuff, and I can’t really tell you where it comes from,” Holcombe says. “I’m not really good at pulling a Houdini and getting the pencil to levitate. Getting my pencil to levitate is impossible; it’s not in my realm of being. Like my friend Eddie from up here in Swannanoa says, ‘If you like to get corn, you got to get out the hoe.’”
For “Come Hell or High Water,” he wields that hoe with a deft set of hands, gnarled fingers smelling of tobacco and fresh dirt and the resin from thousands of worn-out guitar strings. It’s his third record in as many years, but it’s a pointless endeavor to talk to him about his creative process, because Malcolm isn’t the sort of songwriter to poke those dark recesses of the mind to figure out where the words that bubble up there come from.
“It’s like a friend of mine said years ago — everything’s a miracle or nothing’s a miracle,” he says. “It’s just miraculous to be in this situation with some wonderful folks that I’ve been working with over the years, and to be supported by my wife and friends and fans.”
Two hundred years ago, early settlers might have visited a man like Malcolm in a cave cut into the side of a North Carolina mountain, hauling tobacco or hides through the Southern Appalachian woods to receive words of wisdom. Even with the contemporary trappings of internet songwriting and email and digital studio wizardry at his disposal, he’s not that far removed from that wild-eyed hermit who speaks in riddles and metaphors and delivers prophecies and portents of troubled times. If there's one thing you can depend on Holcombe to deliver, it's honesty — often searing, often painful, always with the sort of deft turn of phrase that has made ardent admirers out of his contemporaries.
“Malcolm Holcombe is an artist of deep mystery and high art; he is who I listen to, and have for over 20 years,” says Darrell Scott, one of Nashville’s premier sessions instrumentalists and a nationally respected singer-songwriter. “All the goods that I value in songs and artistry are in Malcolm.”
“I think for most songwriters, songs are like clothing. Malcolm's songs are his skin,” writes fellow Nashville tunesmith David Olney. “They are a direct expression of who is as a man.”
“People like to say Malcolm Holcombe is a national treasure, and they got that right,” adds R.B. Morris, an East Tennessee singer-songwriter, playwright and the former poet laureate of the City of Knoxville. “He stands on all the old American music traditions and takes them his own way into a very individual music expression.”
“Come Hell or High Water” is trademark Malcolm: chiseled out of a life abundant in both hard times and sweet ones. He was born and raised in these hills, learned to play the flat-top guitar with a local folk group and woodshedded on stages at dance halls, county fairs and community centers throughout the region. He left for a spell, winding up in Nashville and signing a record deal with Geffen that exposed him to a wider audience, but ever since he came back home, he’s been content to do his own thing, earning admiration from contemporaries like Steve Earle and Emmylou Harris and drawing comparisons to everyone from the late Townes Van Zandt to Bruce Springsteen for the way he paints vivid portraits with his songs, turning them into haunting, brooding, moving affairs. There's an ache of loveliness and loneliness, of torment and hope, threaded through each of the 13 tracks on his latest, all of them crafted with the celebrated roots-music couple Iris DeMent and Greg Brown. 
As exquisite as both guests sound, however, it’s Malcolm’s roughhewn and ragged voice that “cuts through ya like a frozen butter knife,” to borrow a line from “Old North Side,” one of the new record’s easy-like-Sunday-morning grooves. It’s a song of snapshots as only Malcolm can take them — “gas-guzzling rustbucket” … “JFK on the stickhouse mantle” … “the old man’s porch” … images trumping narrative, a glimpse inside the flurried hurricane of the songwriter’s mind.
“This world is full of goodness and a lot of positivity, but it seems like I can relate to the underdog and the downtrodden, for obvious reasons,” he says. “Those types of songs seem to strike a nerve more deeply than the ‘Yellow Brick Road,’ because I think it’s a struggle for all of us to try to do the next right thing. Some people have the spiritual chemistry to be able to achieve that more easily than others, but I think we all struggle with getting up in the morning and trying to live in our own skin.”
“Feelin’ my age, feelin’ cynical and wrong, too scared to believe I belong anymore,” he ponders on “New Damnation Alley,” one of those vocal tangos with DeMent that takes “Come Hell or High Water” to a level umatched by his past catalog. When they channel the sweet ache of “I Don’t Wanna Disappear” or lift up the gospel-blues praises of “Gone By the Ol’ Sunrise” or send up a warning for the coming “rain and the dread” on “Black Bitter Moon,” Malcolm’s guttural growls and hissing lamentations are tempered by DeMent’s country drawl sweetness. And by the time the record fades into the final track — “Torn and Wrinkled,” a weary rumination on the passage of time and one man’s life’s work (“my conscience carries all the weight to help another’s heavy burden”) — it becomes clearer than ever that Holcombe’s voice deserves some sort of recognition by the state of North Carolina for its unique contribution to the art and tradition of the hill country he calls home.
It's the groan of weathered timber from an abandoned mountain cabin during a spring storm, the lonesome bark of a coyote on the other side of a ridge or the whine of a locomotive cutting through Appalachian valleys in the dark of night. It’s a haunting and mysterious thing, and like most of the mysteries of these hills, the true beauty lies in the eyes — or in this case, the ears — of the beholder.
“It’s not for me to judge what people think or ascertain from the tunes; they get what they get out of them,” he says. “I try not to think about it or get too analytical about any of it. They’re just built through personal experiences and living my life with family and friends, and by the grace of the good Lord, I’m able to be of service and offer some stories.”
 

Recorded at Room & Board Studios in Nashville, TN, and the 10-song set features longtime musical compatriots including Jared Tyler (dobro, baritone guitar, banjo, mandolin and harmony vocals), Dave Roe (upright and electric bass), Ken Coomer (drums and percussion), Tony Joe White (electric guitar), Future Man (percussion) and Drea Merritt (vocal harmony).

Born and raised in the Blue Ridge mountains of North Carolina, Holcombe is highly regarded and recognized by contemporaries in Americana music including Emmylou Harris, Wilco, Steve Earle. An “emotionally captivating” (Isthmus), performer, Holcombe has shared the stage with Merle Haggard, Richard Thompson, John Hammond, Leon Russell, Wilco and Shelby Lynne.

###

In the end, who can explain the secret of endurance? Why does one marriage last and another does not? Why does one song or album catch our ear while others, arguably as good, slip past us? What convinces an artist or musician to continue pursuing the craft in a time of audiences with short attention spans and diminishing financial returns?

On the eve of releasing Another Black Hole, his fourteenth album (including a duet album cut with North Carolina music legend Sam Milner back in the 80s), Malcolm Holcombe is in no mood to ponder such things. “They’re free to like it or change the CD or completely ignore it,” he says over the telephone from New Haven, CT. “It all depends on how bad their conscience is.”

Those who have paid attention to Holcombe’s music will find more of what they expect here: Holcombe’s rasping vocals and bright, percussive guitar accentuating his insightful lyrics. A few of Holcombe’s longtime musical compatriots show up to help him out, most notably Jared Tyler, who plays guitar, banjo, mandolin, dobro and offers background harmonies and rock solid rhythm section David Roe on bass and Ken Coomer on drums. Swamp pop legend Tony Joe White plays electric guitar on a number of cuts, including the hard rocking “Papermill Man,” and the visionary percussionist Futureman, also known as Roy Wooten, inventor of the drumitar, lends percussion on several cuts. Drea Merritt drops by to sing harmonies as well.

Last year, Holcombe released The RCA Sessions, a retrospective of his two decades of recordings. For most of this time, Malcolm has handled his own career from his hometown of Swannanoa, NC, a few miles down the road from Weaverville, where he was born in 1955. Another Black Hole does not indicate a change of direction for Holcombe, only a widening and deepening of the groove he has worked for most of his years playing and singing. Lyrically, the songs mingle Holcombe’s off the cuff wisdom and sharp-eyed commentary on the human condition. Without staking a political or spiritual position, Holcombe’s songs make it clear that he sees his place with those who suffer at the end of the “suits and ties in the cubicles,” as he sings in “To Get By.” But because he sees things in human terms and in the terms of survival, Holcombe heads down to “Rice’s Grocery down on Main Street/ We got credit there.”

Ray Kennedy, who has produced several of Malcolm’s albums, including Another Black Hole, says, “Malcolm Holcombe is fiercely striking every time you encounter him on or off stage. You just get sucked into his extraordinary world of the twisting of words and wisdom that come from a bottomless well. The melodies and fierce rhythms wrap his narrative into an event where you find yourself at his unique musical carnival. Then suddenly he slays you with a sweet love ballad or a sarcastic social commentary.”

In “Leavin’ Anna,” Holcombe croons “A working man’s a working man/ Makes the flowers grow.” The laborers, the displaced, the papermill worker, the man who spends “nickels and dimes like hundred dollar bills,” these are Malcolm Holcombe’s people and the ones who live in his songs. But he is far less interested in talking about his own songs than in talking about other musicians whose names come up in the course of a conversation.

When country singing legend Don Williams is mentioned, Malcolm says, “I used to listen to that Portrait album all the time,” and asks if Williams played a couple of his more popular songs in a recent concert. He also speaks fondly of Les Paul and, later, of Keith Richards: “He’s rock and roll all day long, ain’t he?”

Recently Warren Haynes, another musician native to western North Carolina, has mentioned Malcolm’s name in interviews. Typically, Holcombe was unaware of this, but filled with praise for Haynes. “He’s a real gentleman. I’m glad to call him a friend,” he says. “He taught me how to bend a string on a guitar.”

Chances are that Another Black Hole will not be mentioned at Grammy time, but it is a strong addition to an ever-strengthening catalogue of music made by a humble craftsman in western North Carolina. “It is Malcolm’s perception of the world that make his songs hit you like a gunpowder blast. His gruff and tough delivery is a primordial power full of grit, spit and anthropomorphic expression,” says Ray Kennedy. Trends come and go. What is real is the ground beneath our feet, the sky above us, the struggle to earn a living. These are Malcolm Holcombe’s timeless subjects and the spin he puts on them makes our journey here more bearable.

by Al Maginnes

View Event →
May
4
8:30 PM20:30

Margot Kiis Band

MARGOT KIIS.JPG

Margot Kiis er estisk jazzsanger, sangpedagog og kordirigent som flyttet fra Island til Norge

2012 og nå er bosett i Lyngdal. Hun har sunget jazz siden 1992.  Har deltatt på mange

jazzfestivaler i Estland, Finland, Sverige, Latvia og senere i

Reykjavik. Har vært solist med storband og deltatt på Storband festivaler i København,

Imatra i Finland, Tyskland og Estland.

Har jobbet somp pop-jazz sangpedagog på Island og i Norge i 20 år.

Hennes store forbilder er blant annet Ella Fitzgerald, Natalie Cole, Mel Tormè, Tony Bennett, Dee Dee Bridgewater, Carmen McRae, Chet Baker.

Mainstream jazz og scat-sang er hennes «hjemmebane».

 

Tittel til konserten:    You gotta pay the band

Kjente og mindre kjente låter av Georg Gershwin, Cole porter, Abbey Lincoln, A.C.Jobim, Harold Arlen, Duke Ellington, Jimmy Van Heusen og fl.

Hvis du er glad i musikken på 1950-tallet da er den konserten perfekt for deg!

Band:             Margot Kiis –vokal

                       Rune Aleksandersen – trompet, flygelhorn

                       Bernt Sverre Kvam -  fløyte, munnspill

                       Kaldo Kiis-   trombone

                       RobinMethlie – gitar

                       Oscar Alvestad Harboe – kontrabass

                       Charles Bøgild - trommer

View Event →
Sep
15
6:00 PM18:00

RT: Bukkene bruse lager rumpebrann

BUKKENE.jpg

Bukkene Bruse vender tilbake og setter fyr på rumpa til trollet!

Bukkene Bruse lurer på hva de skal gjøre i ferien. De to minste vil helst til utlandet, men den største synes det blir altfor dyrt. Han vil heller på setra som de brukte å gjøre før. "Æsj," sier de to minste. "Det treige fjellet." Den største bukken lokker med trollet og vafler på setra, og til slutt drar de av gårde. Men hvor er det blitt av trollet?

En av Riksteatrets største suksesser de seneste årene er Bukkene Bruse på Badeland – basert på Bjørn F. Rørvik og Gro Moursunds enormt populære barnebok. Nå kommer oppfølgeren, basert på andre bok i serien, Bukkene Bruse vender tilbake.

Tripp, trapp! Tripp, trapp! Dette blir en forestilling som alle kan se. Og alle – kanskje bortsett fra trollet – har god grunn til å glede seg!

Forestillingen passer for barn fra 3 år.

Urpremiere i Nydalen, Oslo 28. februar 2019.
Turnepremiere 6. mars 2019.
På turne våren og høsten 2019.

På scenen
Janne Starup Bønes, Madeleine Barosen Herholdt, Jørn Morstad, Håkon Thorstensen Nielsen, Marte Stolp og Erlend Rødal Vikhagen.

Team
Regissør: Ivar Emil Tindberg. Scenograf: Gjermund Andresen. Kostymedesigner, Dukkedesigner: Ingrid Nylander. Lyddesigner, Komponist: Peter Baden. Lysdesigner: Martin Myrvold. Produsent: Rebecca Mathisen

Forestillingslengde: 45 minutter (ingen pause).

View Event →

Nov
16
7:00 PM19:00

Klassisk Flekkefjord presenterer: Ole Martin Huser-Olsen

OLE MARTIN HUSER OLSEN.jpg

Ole Martin Huser- Olsen har mastergrad i utøvende klassisk gitar fra Norges Musikkhøgskole, hvor han også gjennomførte sin eksamenskonsert og ble belønnet med høyeste karakter.

Han har turnert over store deler av Norge , bl.a. en konsert i Edvard Griegs hjem , Trollhaugen, i 2005 , samt årlige konserter ved  Den Norske Opera fra 2008. Han har også holdt konserter i Los Angeles i 2008, Helsinki 2010,  på det prestisjetunge Pompidou-senteret i Paris i 2011 og 2013, og i Berlin 2014.

Han er ofte hørt som solist, men arbeider også kammermusikalsk med musikere som den verdenskjente barytonen Knut Skram, Trondheimsolistene, Ensemble Aksiom og mange av de fremadstormende klassiske musikerne i Norge.

Med sin debut som solist med orkester i 2012 har Huser-Olsen bevist at han behersker og viser et brennende engasjement for musikkens rike spennvidde, med et repertoar som strekker seg fra renessansen til modernismen, og til den aller nyeste samtidsmusikk.

onic~

View Event →
Nov
14
6:00 PM18:00

lindesnes trekkspillklubb

LINDESNES2018.jpg

Lindesnes Trekkspillklubb er tilbake! Etter utsolgt hus i 2016 og 2017 er favorittene tilbake i Spira, nå begynner det å lukte tradisjon!.

Lindesnes Trekkspillklubb stiftet 21. februar 1990. Trekkspillklubben har spilt i 13 land og i løpet av 11 Amerika turnéer 31 amerikanske stater og 2 canadiske provinser. Klubben har holdt sitt show flere ganger i de fleste av de største norske konserthusene inkludert Den Norske Opera & Ballett i Oslo. Orkesteret har år etter år vært ett populært innslag på bygdedager og tilstelninger rundt i landet og i utlandet. Til sammen har klubben holdt 2600 show. Klubben har gitt ut 13 CD plater og 15 DVD produksjoner med til sammen rundt 250 musikkvideoer. I flere år har klubben spilt 25 ganger i året gratis til dans på Lindesnes Omsorgssenter og klubben drives på dugnad. Lindesnes Trekkspillklubb har fått Lindesnes kommunes kulturpris og Vest-Agder Fylkeskommunes kulturpris og klubben er bærere av norsk musikktradisjon på sitt beste.

View Event →
Nov
13
6:00 PM18:00

Riksteatret: Karius & Baktus

KARIUS.JPG

Ikke gjør som mora di sier!

Gjør deg klar for besøk av to energiske små karer som tar innersvingen på både liten og stor. Riksteatret viser den ”originale” Karius og Baktus - tro mot Thorbjørn Egners historie og garantert godt barneteater. 

Thorbjørn Egners barneklassiker er en del av vår moderne kulturarv, og historien om de to rampete tanntrollene lever i beste velgående. Fortellingen dukket opp i 1946, til fryd for mange, og til skrekk og advarsel for de som slurvet med tannpussen. Skremselspropaganda eller ei, Karius og Baktus har i over 70 år vist at den har livets rett, ikke minst takket være Thorbjørn Egners rike bokillustrasjoner, NRK-hørespill og Ivo Caprinos velkjente dukkefilm.

"En forestilling hvor alle de yngste får gjenkjennelsen, og vi voksne underholdes"
VG (terningkast 5)

Gap opp!

Passer for barn fra 3 år.

På scenen
Christine Stoesen, Linda Tørklep og Jan Huse.

Team
Regissør: Arne Lindtner Næss. Scenograf: Einar Dahl. Dukkedesigner: Christine Stoesen. Komponist: Christian Hartmann. Produsent: Emnet Kebreab

Forestillingslengde: 35 minutter (ingen pause).

View Event →
Nov
10
8:30 PM20:30

Flekkefjord jazzklubb presenterer: Scheen Jazzorkester

scheen jazz18.jpg

Scheen jazzorkester er et profesjonelt prosjektbasert ensemble med base i Grenland. Orkesteret er et av fire nasjonale jazzensembler med tilknytning til de regionale jazzsentrene. Scheen jazzorkester så dagens lys i 2010 og har 3 CD-utgivelser bak seg, hvorav den siste er kritikerroste Fjon med musikk av Rune Klakegg. Bandet har prioritert å spille musikk av egne medlemmer og har på den måten skapt seg en sterk identitet. I Scheen jazzorkester finner vi bl.a. Audun Kleive, Rune Klakegg, André Kassen og Thomas Johansson. Bandet har musikere med forskjellig bakgrunn, både klassiske utøvere og jazzmusikere. Denne gangen er det bandmedlem Jon Øystein Rosland som har spesialskrevet musikk til ensemblet. Her blir alle bandets musikere presentert i vakker og røff groove-basert musikk som har i seg elementer både fra jazztradisjonen og samtidsmusikken.

View Event →
Nov
10
1:00 PM13:00

Lørdagsuniversitetet

lørdaguniv3.JPG

LØRDAGSUNIVERSITET HVER ANDRE LØRDAG I MÅNEDEN

 

Lørdag 10.11.18   kl.13.00 på SPIRA kan du høre foredrag                                       

 

                   Kan en ha god helse uten å trene?

 

Sveinung Berntsen Stølevik, professor i idrettsvitenskap ved Universitetet i Agder

 

 

Om foredragsholderen: Sveinung Berntsen Stølevik er far til to, tidligere fotballtrener, idretts- og aktivitetsleder, kroppsøvingslærer, nå professor i idrettsvitenskap. Forskningen hans handler primært om hvordan man kan legge til rette for mer fysisk aktivitet i befolkningen, hva slags aktivitet eller trening som virker, og effekten av dette.

 

 

Lørdagsuniversitetet er et helt nytt tilbud med populærvitenskapelige foredrag av forskere ved Universitetet i Agder. Her blir aktuelle tema presentert og diskutert i en uformell setting.

 

Dette er et samarbeid mellom Universitetet i Agder og Flekkefjord kommune.

Arrangementene er gratis og åpne for alle.

uia.no/lordagsuniversitetet/flekkefjord

View Event →
Nov
2
8:00 PM20:00

Blow your heads off!

byho3.jpg

......Blow your heads off!
Gamle rockeklassikere løftes til nye høyder når de fremføres
av et musikalsk A-lag som inkluderer en tremanns blåserrekke.
Av Øystein Mikalsen
«Brown Sugar, how come you taste so good, Brown Sugar, just like a young girl
should»
Låten er kjent, men lydbildet er ikke hva vi vanligvis forbinder med Rolling Stones.
Den gamle rockeklassikeren er smaksatt med blåsere, og lydopplevelsen kan sammenlignes
med den skrekkblandede fryden du får av sjokolade med chili eller karameller
med salt på. Uvant og fantastisk godt.
Mick Jaggers stemme lyder for mitt indre øre - og blander seg med musikken som
fremføres av syv mannlige og en kvinnelig musiker som ikke hadde klart å skule sin
begeistring, selv om de forsøkte. Herrene i blåserrekka er de eneste som ikke smiler.
De blåser.
«I'm no school boy but I know what I like
You should have heard them just around midnight» 
…Blow Your Heads Off er rett og slett rock med blås, og soul-preget ligger
alltid rett under overflaten, sier initiativtaker Tor Arve Barøy (gitarer og vokal).
Med seg på notene har han Ann Kristin Eikeland (gitarer piano og vokal),
Sven Eivind Stakkeland (orgel og piano), Erling Andreas Gundersen (bass),
Daniel Hinderaker (trommer), Idar Eliassen Pedersen (trompet), Narve
Kristiansen (saxofoner) og Kaldo Kiis (trombone og piano). Sammen har de
skapt et bandprosjekt vår landsdel sjelden har hørt maken til.
Det låter mektig!
….BLOW YOUR HEAD OFF boltrer seg i det beste av de beste. Repertoaret
består av et tyvetalls klassikere fra Rolling Stones, Beatles, The Band og
Bruce Springsteen - for å nevne noen.
—Det er en fryd å kunne fråtse i de beste låtene til de beste artistene i rockens
historie, og det er ekstra fint å kunne ikle materialet vår egen lyddrakt,
sier Barøy.
Han kan fortelle at det var overraskende lett å rekruttere bra folk til prosjektet.
—Det virket nesten som om dette var noe de bare hadde gått og ventet på,
og lengtet etter, smiler initiativtakeren. Selv om han visste hva musikerne var
gode for var det likevel med en viss spenning de møttes til første øving. Det
tok akkurat to akkorder å gravlegge den spenningen. Stemningen, samspillet,
sounden, soulen og sjelen - alt stemte. ….BLOW YOUR HEADS OFF levde
opp til navnet sitt fra første stund. Siden har det bokstavelig talt blåst friskt på
øvingene.
Planen er å involvere lokale vokalister til å synge enkelte av låtene når
bandet holder konserter. Dermed vi aldri to konserter være like, selv om det
alltid vil handle om rock med blås og soul med sjel.

View Event →
Oct
27
7:00 PM19:00

Bjerga on Ice - Rune Bjerga

rune bjerga 18.jpg

Hei folkens i og rundt Flekkefjord!

Få med deg komiker Rune Bjerga sitt nye stand-up show «BJERGA ON ICE. Her blir det - én mann, én mikrofon og garantert mye latter. 

Her skal Rune snakke om kjeft fra sjefer, hvorfor man aldri bør ha stand up på sykehjem, grusomme barn i barneselskap, sinte nettroll som skriver alt med CAPSLOCK PÅ, om de mest kriminelle navnene, hvorfor folk bør ha hund, livet uten en far, hvorfor folk EGENTLIG melder seg på realityprogram og mye mye mye mye mye mer…
Bjerga klarer å sette geniale ord på de hverdagslige tingene, gi oss mange og rare bilder i hodene våre og treffer publikum i alle aldre med humoren sin. 


Rune Bjerga er blitt en av Vestlandets mest populære , folkekjære og etterspurte komikere. Han har tidligere satt opp tre one-man-show og deltatt i mange ulike revyer og produksjoner. Dette er hans første rene stand-up show.

Pr februar 2018 er allerede 7000 billetter forhåndssolgt til ”BJERGA ON ICE” rundt om kring i det ganske land før Flekkefjord står for tur. 

Rune Bjerga og ”BJERGA ON ICE” klarte som første norske komiker å fylle hele DNB ARENA i Stavanger med en publikumskapasitet på hele 4500 til premieren sin. Showet ble premiert med terningkast 5 i Rogalands Avis og full jubel fra salen. 

Nå er han klar for Flekkefjord og han gleder seg som en unge!

View Event →
Oct
25
7:00 PM19:00

Vamp

vamp.JPG

Vamp tilhører eliten av norsk musikkliv. De har utviklet et spesielt uttrykk i møtet mellom musikk og lyrikk som har truffet den norske folkesjelen. Som været på vestlandet er de fulle av kontraster; fra det voldsomme og dramatiske til det lune og inderlige. Gjennom 26 år har de spilt inn 10 studioalbum, gitt ut 14 album totalt og høstet mye heder og ære. De har solgt godt over 1 million plater og blant annet mottatt 5 Spellemannpriser og Prøysenprisen. Denne høsten tildeles de også Medaasprisen 2017.



20.oktober 2017 slapp Vamp sitt ellevte studioalbum som har fått tittelen ” La la la ” og legger i den forbindelse ut på en omfattende turne. Katalogen er full av kjente og kjære sanger som de kan øse av på konsertene sine. Det er bare å glede seg!

Vamp består av:

Øyvind Staveland: fele, fløyter, vokal, bratsj, trekkspill
Jan Toft: vokal, gitar
Odin Staveland: trommer, vokal, piano, perkusjon, trekkspill
Bjørn Berge: gitarer, banjo, vokal
Kjetil Dalland: bass, kor
Lars Eirik Støle: orgel, trekkspill, synth, kor

View Event →
Oct
19
7:00 PM19:00

Klassisk flekkefjord presenterer: Morten Gunnar Larsen

Morten graduated from the Norwegian Acadamy of Music in 1978, having specialised in classic ragtime and early jazz piano,with emphasis on Scott Joplin, Jelly Roll Morton, Eubie Blake, and Louis M Gottschalk. He recorded his first solo album in 1975 for which he received the ‘Spellemannsprisen’ award (the Norwegian Grammy).

 

He has been a regular member of: Magnolia Jazz Band,Ytre Suloens Jassensemble and The Norwegian Rhythm Kings, and has toured with ‘One Mo’ rks by Gershwin and Bernstein. He tours frequently in Norway and abroad – especially in USA, where he has lived for extended periods in New York and New Orleans. 

More recently he has been interested in the music of the Caribbean and South America, and on his most recent solo CD Creole Connections (Lawo Classics 2014 ) he has focused on this. Morten has been involved in about 40 recordings, and amongst his solo recordings the internationally released Fingerbreaker on Decca/Universal is worth a special mention. 

He was awarded the Spellemannsprisen (Norwegian Grammy) for his first solo recording (1976), was nominated in 1990 and 2000, and has been given the Norwegian Jazzforum’s Buddy-prize and the New Orleans Workshop prize. 

I 1995 he received both an Obie (Off Broadway) and an Outer Critics Circle Award as the soloist in the show JELLY ROLL! in New York. 

He is an honourary citizen of New Orleans

View Event →
Oct
13
8:00 PM20:00

ELG

elg3.jpg

Øivind Elgenes, bedre kjent som Elg i Dance With a Stranger, fikk et bredere publikum etter deltakelsen i TV2-suksessen "Hver gang vi møtes". Stemmen og frontfiguren bak Dance With a Stranger går for å være en av Norges beste mannlige vokalister og formidlere. Elg er en veteran i musikkbransjen, med over 40 år's erfaring som låtskriver og utøvende artist.
I februar 2017 kom albumet "Feelosophy" hvor singelen "Shine your light" ble listet på de største radiokanalene.

Elg slapp med "Feelosophy" sin sjette soloplate i rekken siden debuten i 1997. "Feelosophy" byr også på musikk som setter Elgs stemme i sentrum, om en på andre måter. Groove-baserte sanger og ballader som på forskjellig vis fusjonerer folk, jazz og rock til tidløs perfeksjon. Tidløs musikk som kunne vært skapt både på sytti-tallet og i forrige uke. 

Elg har i flere år bergtatt sitt publikum med magiske konsertopplevelser. Han er en allsidig artist, og holder like godt konserter med band, kor, korps eller nedpå og akustisk alene.De siste to år, har han også hatt suksess med Juleturnéen "Jul hos alle no". Tittelen er fra singelen, som ble sluppet desember 2014, og var på NRK's spillelister.

Helt fra han flyttet hjem igjen til Kristiansund i 1989, har han benyttet musikere fra eget fylke som instrumenter og lekegrind, for nye låter og bandutvikling, i en groove-retning, som han selv kaller "Folktown". Elg favner over et vidt spekter, og har laget låter som han fremfører med en innlevelse få norske vokalister klarer. Enten det er sarte viser, rock eller låter i blueslandskapet, beveger han publikum med den kraftfulle og formidlende stemmen og sceneopptreden. Elg inkluderer, fasinerer og rører publikum på hver eneste konsert.

View Event →
Sep
26
7:00 PM19:00

Riksteatret: Turnépremiere: Stein i Lomma

STEINI LOMMA3.jpg
 Bonusopplevelse: Intro med den kjente regissøren Erik Poppe

Bonusopplevelse: Intro med den kjente regissøren Erik Poppe

Gjør deg klar for feelgoodkomedie basert på Stones in His Pockets med Erik Poppe i registolen og to velopplagte skuespillere i 18 roller!

En Hollywood-film skal spilles inn på et lite sted i Norge, og i likhet med en stor del av lokalbefolkningen har to rappkjeftede unge menn latt seg hyre inn som statister. Hvordan reagerer det lille lokalsamfunnet på møtet med sleipe produsenter og verdensvante divaer? 

Stones in His Pockets startet som pubteater, og har siden gått for fulle hus i Londons West End og på scener over hele verden. «Gå og se, og vær forberedt på å le og bli overveldet», skrev pressen etter premieren. Her hjemme husker mange Nationaltheatrets oppsetting med Kåre Conradi og Øystein Røger i rollene, som var på turné med Riksteatret og ble sendt på NRK. 

Med stjerneregissør Erik Poppe i registolen og Hallvard Holmen (Roy i NRKs Himmelblå) og Øystein Martinsen (Kark i NRKs Vikingane) på scenen, gjør Riksteatret Stones in His Pockets – som opprinnelig foregår i Irland – om til en filminnspilling i Nord-Norge. Erik Poppe har førstehåndskunnskap om hva som skjer når underholdningsindustrien rykker inn med hele sitt kjempeapparat og forvandler et intetanende lokalsamfunn til en eneste stor «location». Derfor vil han også vite å ta vare på det skjøre lille alvoret som ligger under humoren.

For til sjuende og sist er Stones in His Pockets kanskje mer aktuell enn noensinne. Med sin beretning om kollisjonen mellom lokal og internasjonal kultur, og om vanlige menneskers opplevelse av ikke lenger å bli sett og hørt, griper den rett inn i dagens Norge. 

--

"**** Et fantastisk stykke"
The Herald

"Gå og se det, og vær forberedt på å le og bli overveldet"
Sunday Times

"Best New Comedy"
Laurence Olivier Award

"Best New Comedy"
Evening Standard Award

--

Av Marie Jones. Oversatt og bearbeidet av Ragnar Olsen.

Produsert av Riksteatret.

På scenen
Hallvard Holmen og Øystein Martinsen.

Team
Regissør: Erik Poppe. Kostymedesigner, Scenograf: Siri Langdalen. Lysdesigner: Øyvind Wangensteen. Lyddesigner: Benjamin Tveit. Produsent: Rebecca Mathisen

Forestillingslengde: 2 timer (inkludert pause).

Produsert av Riksteatret

View Event →
Sep
22
6:00 PM18:00

Rune Andersen: Lykkeliten

andersen 18.jpg

Kvammen & Sægrov presenterer:

Rune Andersen: Lykkeliten.

Det er aldri barnets skyld. Det finnes alltid et håp. Gjør valg. Rune Andersen vokste opp med en voldelig far. I TV 2-programmet Vårt lille land fortalte han og de tre søstrene om oppveksten. Som voksen ble han en folkekjær og prisbelønnet komiker. Etter at Runes historie ble offentlig kjent har det blitt viktig for ham å ta temaet med inn på scenen. Valget med å sette opp forestillingen Lykkeliten har vært Runes største utfordring som artist. Men han brenner for dem som har opplevd og opplever vold og overgrep som barn. Og nå forteller han historien med de virkemidlene han mener er viktig; ærlighet, varme og humor. Gjennom forestillingen formidler han tydelig det som ble hans erfaring: Det er aldri barnets skyld. Det fins alltid et håp. Gjør valg. Velkommen til Lykkeliten; en ærlig, rystende, og humoristisk forestilling.

Regi: Pål Mangor Kvammen

Varighet 75 minutter.

View Event →
Sep
15
8:30 PM20:30

Flekkefjord Jazzklubb: Knut Riisnæs kvartett

riisnæs.JPG

Knut Riisnæs (født 13. november 1945 i Oslo) er en prisbelønt norsk jazzmusiker (saksofon), arrangør og komponist, sønn av pianist Eline Nygaard og bror til jazzsaksofonisten Odd Riisnæs, begge kjent fra en lang rekke utgivelser her til lands og internasjonalt.[1][2]

Han ble tidlig sentral i Oslo's jazzmiljø, som bebop-inspirert platemedvirkende for landets absolutt fremste jazzmusikere. Selv debuterte han med plata Flukt, av Knut Borge karakterisert som «med utgangspunkt i veiviseren John Coltrane ... den overlegent beste norske jazzproduksjon i 1982 ved siden av New Cool Quartet».[3] Ti år etter ga han ut jazz-standards på plata Confessin' , hvorpå Stein Kagge utbrøt at «Riisnæs har meldt seg på som arvtager til store norske tenorsaksofonister som Arvid Gram Paulsen og Bjarne Nerem ...».[4] Etter den tredje plata med John Scofield og Palle Danielsson gjentok Knut Borge sitt inntrykk fra 1982: «Jeg vet om få tenorister i verden som så suverent som Riisnæs har grepet fatt i John Coltranes saksofonuttrykk».[5] Hans fjerde plate Touching ble lansert på utescenen Blå, og Arild Andersen refererte derfra at kvartetten «pleiet et elastisk uttrykk, med godt grep om kjente dynamiske virkemidler».[6]

Riisnæs har altså samarbeidet med landets ledende, også Karin Krog (platedebut, 1966), Egil Kapstad (1967), Terje Rypdal (1968), Torgrim Sollid (Østerdalsmusikk, 1975), Ketil Bjørnstad (Leve Patagonia, 1978), Radka Toneff (1977), Laila Dalseth (1978), Pål Thowsen (1979),Kenneth Sivertsen (1985), Per Husby (1990), Bjørn Alterhaug (1991), Kjell Öhman (1993), i Jan Gunnar Hoff Group (1992–), Sigurd Ulveseth trio (1993–),Radiostorbandet (1971–90), storband ledet av Helge HurumJens WendelboeKjell Karlsen og Fred Nøddelund. Fra 2000 har han spilt med Helge Iberg, i Sharp 9 (2004–), i kvartett med Ivar Antonsen piano, Terje Geweltbass og Espen Rud trommer (2004–), samt i Ditlef Eckhoff kvintett. For Rikskonsertene turnerte han i sakstrio med Petter Wettre og Frode Nymo (2005), med materiale urfremført på Kongsberg Jazzfestival 2004. Trioen med Petter Wettre i spisen ga ut State of the Art (2005). Riisnæs spilte på Hurtigruten i 2007 og fremførte Bleak House med Terje Rypdal på Moldejazz. I 2009 var han med i Tore Johansens kvartett og Håvard Stubøs quartet. I 2010 var han artist in residence ved Jazznatt, medvirket med Carl Størmers JazzCode, og spilte inn en CD med Lars JanssonMats Eilertsen og Carl Størmer.

View Event →
Sep
9
7:00 PM19:00

Sigvart Dagsland

vamp2.jpg

Bli med på en flott intimkonsert med Sigvart Dagsland og keyboardist Torjus Vierli

Dette blir vakkert ! 

"Det var egentlig litt tilfeldig at Torjus og jeg endte opp med å gjøre to konserter
alene i fjor", sier Sigvart. "Resten av bandet var opptatt, og vi tenkte at vi kunne
prøve kun oss to sammen. Det vi oppdaget, var at lydbildet ble åpnere, vi kom
tettere på publikum, samtidig som det fremdeles var nok trøkk til at det hele ble
interessant. En veldig fin opplevelse!
Og da dukket ideen om å gjøre flere av mine konserter i duoformat opp.
Derfor dette i 2018. Meg, Torjus. 
Med låter fra hele min karriere.
For oss er dette et lite kinder-egg, tre ting på en gang; tett på
publikum, spenstig musikalsk, og ikke minst økonomisk gunstig for
arrangører, slik at vi også kan besøke mindre steder på turneen."

Litt om Dagsland. 
Født: 18. oktober 1963 i Stavanger
Gift med artisten Karoline Krüger.
Sammen har de to barn, Sophie og Emma,
og bor i Bergen.

Sanger og låtskriver, har utgitt 20 soloalbum
og holder rundt 40 konserter over hele landet
hvert år. 
Fikk Prøysenprisen i 2009, har vært
nominert til Spellemannsprisen tre ganger i
pop-klassen og har mottatt den en gang. Har solgt totalt over en halv million plater.

View Event →
Sep
6
7:00 PM19:00

Trondheimsolistene med Alexander Rybak

trondhsolistene m rybak.jpg

Trondheimsolistene med Alexander Rybak

 

Trondheimsolistene er et dynamisk kvalitetsensemble av musikere tilknyttet Trondheim. Orkesteret ble etablert i 1988 og er et kammerorkester med stor programbredde og musikalsk vidsyn. Dagens kunstneriske leder, Geir Inge Lotsberg, viderefører utviklingen av Trondheimsolistene som et topp profesjonelt ensemble med stor internasjonal anerkjennelse.

Konsertene preges av humør, spontanitet og intensitet. Gjennom sine konserter og turnéer over store deler av Europa, Asia, USA og Sør-Amerika har Trondheimsolistene utviklet seg til å bli et av de mest spennende kammerorkestrene på den internasjonale arena.

Trondheimsolistene har et etablert samarbeid med Alexander Rybak hvor han får vist sitt brede klassiske og populærmusikalske repertoar som solist med orkesteret. Rybak trenger ingen videre presentasjon, men han ble verdenskjent etter at han vant finalen i Eurovision Song Contest i 2009 med sangen Fairytale, som han har skrevet selv.

View Event →
Sep
5
7:00 PM19:00

Riksteatret: Tung Tids Tale

TUNG TIDS.JPG

 

Ei perle av ei bok blir teater: "Olaug Nilssen tar pusten fra leseren med sin lille roman" VG, 6 Om ei mors kjærleik og kamp for eit barn som er annleis.


Daniel er tre år, og foreldra gler seg over kor flink han er til å synge og prate. Men så sluttar snakkinga. Latteren vender seg innover. Den vesle guten endrar seg. For mora begynner ein kamp, først for å forstå kva som skjer med guten, og så for å få hjelp til å gi han den omsorga han treng. Mødrer skal aldri gi opp, blir det sagt, men kva er aksept, og kva er å gi opp?

Tung tids tale er inga heltehistorie. Det er ei historie om oss alle. Skrive med både humor, sinne og varme. Om ei mor som må gi så mye meir kjærleik enn ho kan få. Om ei mor som møter ei tyngre tid enn ho visste fanst. Midt i Norge, midt i livet, midt i kvardagen til folk. 

Olaug Nilssen er ein av våre mest vitale og engasjerte forfattarar, med ein både skarp og inderleg penn, og med Tung tids tale vann ho i fjor Brageprisen. "Ei kjærleikshistorie," kallar ho sjøl boka.

Og når Riksteatret går saman med Det Norske Teatret og Kilden Teater om å lage teater av denne sterkt personlege og kritikarroste romanen, er det Marit Moum Aune som har regien. Ho er ein av våre fremste regissørar, med oppdrag for TV, film og teater, og har tidlegare laga publikumssuksessar av Olaug Nilssens Få meg på, for fanen, Vi har så korte armar og Stort og stygt. For tida er ho aktuell med Engler i Amerika på Nationaltheatret. Med seg har ho dei fire skodespelarane Jon Bleiklie Devik, Julie Moe Sandø, Marianne Krogh og Siren Jørgensen/ Charlotte Frogner, mens dramatiseringa er gjort av Toril Solvang i samarbeid med regissøren og Olaug Nilssen sjøl.

--

Sagt om romanen

"Man trenger ikke store bøker for å løfte fram store temaer. Olaug Nilssen tar pusten fra leseren med sin lille roman."

VG (6)

"Gripende kjærlighetserklæring"
Adresseavisen (6)

"Vi skjønner mer enn ordene. Får kjenne på hvordan det er å være moren til Daniel."
Hamar Arbeiderblad (6)

"Noe helt for seg selv, dypt medrivende."
Dagbladet (5)

"Olaug Nilssen skildrer en smerte som er så fysisk at jeg blir skjelven"
Aftenposten

"Raus og styrkende om kjærlighet, samhold og håp"
BT

"Olaug Nilssen har nok ein gong vist at ho er ei av Noregs skarpaste forfattarstemmer. Tung tids tale legg du ikkje frå deg upåverka."
Fædrelandsvennen (5)

--

På scenen
Jon Bleiklie Devig, Siren Jørgensen, Marianne Krogh og Julie Moe Sandø.

Team
Regissør: Marit Moum Aune. Scenograf: Even Børsum. Lysdesigner: Ola Bråten. Lyddesigner: Nils Wingerei. Dramatiker: Toril Solvang

Forestillingslengde: 2 timer 20 minutter (inkludert pause).

View Event →